18.30 (predkoncertni pogovor)
Pomembne informacije
- Primož Kuret si je Herderjevo nagrado (2005) prislužil predvsem s študijo o Gustavu Mahlerju v Ljubljani in knjigo Glasbena Ljubljana 1899–1919, v kateri piše o nemški Filharmonični družbi v Ljubljani in njeni izbiri repertoarja
- Nina Šenk je bila kot najmlajša članica sprejeta v Slovensko akademijo znanosti in umetnosti.
- Marij Kogoj je bil rojen kot Julij, vendar so po pomoti zamešali dokumente njegovega pokojnega brata z njegovimi in tako ga danes vsi poznajo po imenu Marij
- Gustav Mahler ne prihaja iz glasbene družine, a je selitev v mesto Jihlava, ki je bilo polno tradicij, odločila o usodi bodočega skladatelja; ko je kot prvič slišal orkester, se je tako čudil, da ni mogel odtrgati pogleda
Program:
M. Kogoj: Tri pesmi za glas in godalni orkester
N. Šenk: Chant za godalni orkester
***
G. Mahler: Pesmi na Rückertova besedila
G. Mahler: Adagietto iz Simfonije št. 5
Drugi koncert cikla se bo v sodelovanju s Simfoničnim orkestrom SNG Maribor posvetil enemu izmed najvidnejših slovenskih muzikologov Primožu Kuretu, ki je skupaj z Milanom Stibiljem ustanovil Slovenske glasbene dneve. Taktirka Simona Krečiča bo prvo glasbeno besedo podala ekspresionistično zavezanemu Mariju Kogoju, ki je svoja iskanja resnic človekovega doživljanja prelival tudi skozi besedno črnilo peresa. Pisal je namreč o glasbi, ki jo je dojemal izrazito ponotranjeno “iz svoje snovi razvite umetnosti, v notranjost človeka postavljene”. Pisal je tudi kritike, s katerimi je pošteno užalil marsikaterega od svojih kolegov. Upiral se je ideologiji svojega časa, ki je po vzoru Glasbene matice ljudsko melodiko postavljala znotraj romantičnega idioma in jo uporabljala za ustvarjanje občutka narodnosti. Kogoja pa je ljudska glasba navdihovala v drugo smer. Želel jo je izpostaviti v njeni prvinski obliki, kar mu je med drugim uspelo v skladbi Tri pesmi za glas in godalni orkester, kjer se oglaša tudi istrska motivika.
Ponotranjene modernistične kontrastnosti, ki dosegajo razsežnosti Schönbergove Angst, na koncert prinaša predstavnica mlajše skladateljske generacije Nina Šenk. Anksiozni pridih bo intenzivneje vel iz temačnih godalnih odtenkov umetelnega glasbenega stavka skladbe Chant, ki bo prav v sklopu Slovenskih glasbenih dnevov doživela svojo drugo izvedbo.
Poklon Primožu Kuretu se bo nadaljeval še v drugem delu koncerta z izostreno liričnostjo samospevov Gustava Mahlerja, skladatelja, ki ga je Kuret leta vneto raziskoval in podrobno opisoval bivajočega in delujočega v Ljubljani. V konturah gibkega liričnega soprana Sabine Cvilak bomo slišali ganljivo presunljivo izpovedne Mahlerjeve Rückertove pesmi, o katerih je Mahler dejal: “To je občutek, ki se dvigne do ustnic, a ne preide čez njih!… To je moj jaz!” Zato predstavljajo njegovo najintimnejšo glasbeno izdatnost, ki jo je komponiral v gorah, v majhni koči daleč stran od “sveta”. Zato jih prežema meditativnost, iz katere se je tudi prvič porodila melodija iz Adagietta, drugega stavka njegove Pete simfonije.
Ob 18.30 bo potekal predkoncertni pogovor in predstavitev knjige Ljiljane Dubljević – Vojkić: Anita Meze (prevod Primož Kuret), ki jo bo moderirala Darja Koter.