Intervju: Ana Netrebko in Jusif Ejvazov

19. 08. 2020

Kako se spominjate našega orkestra, solistov in snemanja zgoščenke? (vprašanje za Ano Netrebko)

Orkester je bil odličen, zgoščenko smo posneli brez posebnih težav, z nekaj posnetki nastopov v živo in v kombinaciji s snemanji v studiu.

Vi pa ste prvič v Ljubljani, kajne? (vprašanje za Jusifa Ejvazova)

Da, tako je. V Ljubljani bi moral nastopiti že julija z Akademskim državnim gledališčem Bolšoj iz Rusije v operi Pikova dama, vendar je bil koncert zaradi izbruha pandemije žal odpovedan. Zelo sem vesel, da bom kljub temu lahko zdaj nastopil v Ljubljani.

Za program koncerta na Festivalu Ljubljana ste izbrali arije in duete iz Verdijevih in Puccinijevih del ter del francoskih skladateljev, pa tudi zelo priljubljeno delo Ernesta De Curtisa Non ti scordar di me. Ima to delo kakšen poseben pomen?

Jusif Ejvazov: Da, prevod pesmi pomeni »ne pozabi me« in to želiva sporočiti ljudem – naj tudi v tem času ne pozabijo na nas.

Ana Netrebko: Veliko nastopava na turnejah, zato program vedno prilagajava in spreminjava glede na kraj, kjer nastopava. Za ponedeljkov koncert, ki bo na prostem, sva izbrala vesele in lahkotne skladbe, ki jih je lahko poslušati. Začetek bo sicer malo bolj resen, potem pa bomo prešli v lahkotnejši del, ki bo, upam, razveselil občinstvo.

Ko že govorimo o koncertih na prostem, je, kot vemo, veronska Arena nekaj posebnega, ker ni ozvočena. Kako pa je na drugih odprtih prizoriščih, kjer potrebujete ozvočenje? Kaj to pomeni za vas?

Jusif Ejvazov: Običajno vsi operni pevci raje nastopamo v zaprtih prostorih oziroma operah in gledališčih, ker je boljša akustika, in tudi glas, ki ga slišite po mikrofonu, zveni popolnoma drugače, zato moramo prilagoditi tehniko petja. Kljub temu zaradi zdajšnjih okoliščin pogosto nastopava na prostem, saj je ponekod že dovoljeno zbiranje tudi do 1000, 1300 ljudi, na primer v Neaplju in Veroni. Trenutno je to edina možnost za tako občinstvo, vsaj do jeseni.

Ana Netrebko: Koncerti na prostem so zaradi letnega časa zelo lepi, saj pričarajo prav posebno vzdušje.

Jusif Ejvazov: Da, tako je. Mislim, da bo občinstvo z veseljem sedelo pod zvezdami in se prepustilo glasbi.

Kako je koronavirus vplival na vaš urnik, zdaj in v prihodnosti?

Ana Netrebko: Ne želiva govoriti o tem, izgubila sva vse.

Kljub temu se zdi, da veliko nastopate.

Jusif Ejvazov: Od zadnjega koncerta, ki sva ga imela 8. marca v Liegeu, in do septembra so bili vsi koncerti odpovedani, junija so se pojavile nove priložnosti.

Ana Netrebko: Potem pa so odpovedali koncerte še do konca leta, večina gledališč je zaprta, ne vemo niti, ali bosta operna hiša v Covent Gardnu v Londonu in operna hiša v New Yorku prihodnje leto sploh delovali.

Tudi jeseni?

Ana Netrebko: Stanje je za glasbenike in operne pevce zelo žalostno, vendar imam občutek, da se je v Evropi nekako izboljšalo.

Jusif Ejvazov: Jeseni se namreč vračamo s starim urnikom, ki je bil prvotno zastavljen. Na primer, opera Manon Lescaut v Palermu ostaja, v koncertni različici in z manj nastopajočimi, vendar jo bomo izvedli novembra, Tosca v Münchnu v Državni operi bo izvedena z večino nastopajočimi, morda ne s celotno zasedbo, pa vendar.

Ana Netrebko: Če bo tudi to odpovedano, bo to še ena katastrofa za naju.

Jusif Ejvazov: Vsekakor sva pripravljena na vse.

Vseeno še imate vaje, kajne? Morda prek spleta?

Ana Netrebko: Ne maram nastopati na spletu. Ničesar ne maram po spletu, ne šole ne petja.

Jusif Ejvazov: Preprosto ne deluje.

Ana Netrebko: Tako je, upam, da je konec takšnih nastopov, saj nič ne preseže nastopov v živo.

Jusif Ejvazov: Po spletu oziroma virtualno sva nastopila samo dvakrat, in sicer za dunajsko televizijo in Met Gala v New Yorku, vendar naju to ni veselilo. Žalostno je peti praznim stolom.

Ste glede na okoliščine torej veseli, da lahko nastopite v naši prestolnici?

Ana Netrebko: Seveda, zelo sva vesela, ker je to najin prvi koncert s tem programom po maju.

Ste morda že imeli priložnost raziskati Ljubljano?

Ana Netrebko: Da, zelo lepo mesto je, danes smo si jo ogledali z ladjico, jutri gremo mogoče še na Ljubljanski grad.

Nerazdružljiva sta tako na odru kot sicer. Katere so prednosti sodelovanja z nekom, ki je partner tudi v zasebnem življenju?

Jusif Ejvazov: Sicer ne nastopava vedno skupaj, običajno sva v operah ločena, vendar ima skupno delo veliko prednosti – tako se lahko skupaj zabavava, skupaj potujeva in preživljava čas z najinim sinom. Ko pa delava ločeno, je včasih zelo težko, saj lahko delava v različnih časovnih pasovih, zato je težko uskladiti stike, a kot operna pevca sva na tak ritem navajena.

Ana Netrebko: Vendar večino časa nastopava skupaj, saj se najina glasova zelo ujemata, kar boste slišali tudi na koncertu.

Kaj pa imate raje, nastopanje na koncertu ali v operah?

Ana Netrebko: Že od nekdaj ljubim gledališče, rada se prelevim v lik, si nadenem kostum in vse, kar spada zraven, vendar mislim, da ima tudi nastopanje na koncertih svoje prednosti, saj operni pevci dobimo priložnost, da pokažemo, kaj vse zmoremo, s popolnoma drugačnim programom.

Jusif Ejvazov: Nastopanje na koncertih je veliko bolj zahtevno, saj pojeva arije iz različnih oper in za vsako se je treba vživeti v nov lik, čemur je včasih treba prilagoditi tudi tehniko petja. Opera je v tem pogledu precej bolj enostavna, saj si oblečeš kostum in se za tri ure spremeniš v enega izmed opernih likov, kar je čudovito. Celotno dogajanje v gledališču, vključno z zaodrjem, je preprosto čarobno in gre za popolnoma drugo izkušnjo v primerjavi z nastopanjem na koncertih.

V enem izmed intervjujev ste rekli, da doma nikoli ne vadite več kot deset minut. Lahko torej opišete, kako se običajno pripravljate na pomembno premiero? (vprašanje za Ano Netrebko)

Pripravam na nastop in učenju se popolnoma posvetim, vendar za to ne potrebujem več ur, doma pa vadim samo, ko je treba.

Skupaj sta pred leti posnela album Romanza, ki združuje operno petje z drugimi žanri. Kako gledate na tak tip glasbe? Kaj vas bolj veseli?

Jusif Ejvazov: Tudi to je bila popolnoma drugačna izkušnja, zelo lepa, čeprav ne morem reči, da bova posnela še več takšnih albumov, saj imava na srečo zelo natrpan urnik. Morda pa vseeno.

Ana Netrebko: Takšna glasba je zelo priljubljena in namenjena širšemu občinstvu. Če bi želela biti zelo priljubljena, bi se preusmerila vanjo, vendar nama ne ustreza najbolj.

Jusif Ejvazov: Če pa bo za naju napisal pesem na primer Sting ali Elton John, jo bova seveda posnela. (smeh)

Kako pa ohranjata prožnost glasu in telesno kondicijo?

Jusif Ejvazov: Veliko se ukvarjava s športom in različnimi aktivnostmi, trudiva se tudi čim več hoditi.

Ana Netrebko: Mislim, da je po 35. ali 40. letu še toliko bolj pomembno živeti zdravo, saj se telo začne spreminjati. Treba je biti bolj previden pri prehrani ali telesni aktivnosti, kar pa je pomembno za vse, ne samo za operne pevce.

Še zadnje vprašanje. Kako vidite prihodnost opere? Bo še pritegnila pozornost mlajših generacij?

Ana Netrebko: Odlično je, da se tudi mlajša generacija zanima za opero, vendar mogoče zdaj ni pravi čas za to vprašanje. (smeh) Trenutno težko ocenimo prihodnost, saj je sedanjost malce žalostna, vendar upava, da se bo stanje čim prej izboljšalo.

Jusif Ejvazov: Opera je bila zaradi trenutnih razmer zelo prizadeta, vendar sem prepričan, da se bo čez nekaj let vrnila v polnem zagonu in z novim valom priljubljenosti. V zgodovini je njena priljubljenost vedno nihala, vendar se je obdržala in tudi operni pevci bodo vselej tukaj.