Orkester Slovenske filharmonije

Otvoritev 32. Slovenskih glasbenih dnevov

17. marec 2017
19.30
Slovenska filharmonija, Dvorana Marjana Kozine
5 €

Pomembne informacije

Splošni pogoji

Opomba: Informacije se nanašajo na dogodek v preteklosti. Za najnovejše informacije preverite naš koledar.

Orkester Slovenske filharmonije

Solist: Marjan Peternel, klavir

Dirigent: Lovrenc Arnič

Program:

Marij Kogoj: Suita Če se pleše

Demetrij Žebre: Concertino za klavir in orkester

***

Marij Kogoj (ork. Alojz Srebotnjak): Bagatele za orkester

Slavko Osterc: Passacaglia za orkester

Demetrij Žebre: Tek

Kompozicijski jezik slovenskih ustvarjalcev je v prvih desetletjih 20. stoletja zajadral v nove glasbene tokove in prav med obema vojnama prvič plul v korak s časom z evropskim glasbenim dogajanjem. Prvi prinašalec nove glasbe na Slovenskem je bil Marij Kogoj (1892–1956), ki je jasno in odprto razlagal svoje napredne poglede na umetnost. Čeprav sta njegova neposrednost in drugačnost naleteli na vse prej kot odobravanje, je Kogoju uspelo preseči veljavna estetska merila. »Vsak umetnik ima svojo pot, vsi pa imajo eno: priti k sebi. S tem, da najdejo sebe, najdejo umetnosti novo postavo, novo smer,« je Kogojevo stališče, ki je prispevalo k njegovemu izrazito ekspresionističnemu slogu, utemeljenem na vrednoti neposrednega notranjega izraza. Suita Če se pleše je živobarvna kompozicija v treh stavkih z značilno ritmiko oz. izraznostjo Foxtrota, Chopiniane in Tanga. Kogojeve Bagatele so v izvirni različici klavirsko delo, zazvenele pa bodo v orkestraciji Alojza Srebotnjaka. Ob Kogoju je bil temeljni steber slovenske sodobne glasbe Slavko Osterc (1895–1941); Kogoj je vzor našel v brezkompromisni drži svojega velikega vzornika Arnolda Schönberga, utemeljitelja druge dunajske šole, Osterc pa se je v svojem novotarstvu zgledoval predvsem pri znamenitem češkem konstruktivistu Aloisu Hábi. Osterčev slog se je z leti spreminjal od zgodnjega obdobja z romantičnimi koreninami prek ekspresionizma do neoklasicizma in neobaroka. Neoklasicistično delo Passacaglia in koral za orkester je Ostercu prineslo mednarodno prepoznavnost. Bil je tudi mentor pomembnih slovenskih skladateljev, med katerimi je avtor inventivnega in tehtnega opusa Demetrij Žebre (1912–1970), poznan predvsem kot dirigent ter vodja opernih hiš v Mariboru in Ljubljani, še premalo zastopan na koncertnih odrih. Lepa priložnost se tako ponuja slišati Žebretov Concertino za klavir z mladim solistom Marjanom Peternelom ter eno najbolj radikalnih Žebretovih del, izrazito motorično simfonično sliko Tek. Dirigentski podij Orkestra Slovenske filharmonije tokrat zaseda Lovrenc Arnič, izkušeni operni pa tudi simfonični dirigent, ki je eden izmed najbolj uveljavljenih interpretov medvojne slovenske ustvarjalnosti.

Pred koncertom bo v Dvorani Marjana Kozine potekal pogovor z dr. Karmen Salmič Kovačič na temo Žebretovih orkestralnih del. Moderatorka pogovora bo dr. Ana Vončina.

Vstop prost z vstopnico za osnovnošolce, dijake, študente in člane Kluba Festivala Ljubljana (za odprtje in zaključek), ter 20% popust za upokojence in skupine nad 30 oseb ob predložitvi ustreznega dokumenta na Blagajni Križank.

Pomembne informacije

Splošni pogoji