V Slovenski filharmoniji bo v ponedeljek 29. julija ob 20.00 na letošnjem 72. Ljubljana Festivalu nastopil Ningbo Symphony Orchestra (Simfonični orkester iz Ningboja), ki je eden vodilnih kitajskih orkestrov. Vodil ga bo njihov šef dirigent Ji Yu, prizadeven promotor sodobne kitajske glasbe. V vlogi solistke bo Yuanchun Yu, profesorica pipe na Osrednjem konservatoriju za glasbo v Pekingu.
Pipa, ki velja za kraljico kitajske tradicionalne glasbe, bo v osrčju programa. Gre za štiristrunsko glasbilo, ki sodi v skupino glasbil s prečkami. Imenujejo ga tudi kot piba, ruan ali yueqin, kar dobesedno pomeni ‘mesečeva lutnja’. Gre za eno najstarejših, a hkrati najpogostejših glasbil. Glasbeniki na pipo igrajo že več kot 2000 let, a o njenem izvoru ni znanega skoraj nič.
Mnogi na Kitajskem ga povezujejo z obdobjem dinastije Han, natančneje s princeso Liu Xijun, ki so jo poslali k barbarskemu kralju Wusunu za njegovo ženo. Da se dekle na poti ne bi dolgočasilo in bi lahko umirilo svoja čustva, so zanjo ustvarili glasbilo, ki je kasneje postalo znano kot pipa. To je le ena od priljubljenih tradicionalnih kitajskih zgodb, ki pa jih je ogromno.
Zaenkrat še niso ugotovili natančnega časa nastanka tega instrumenta. Mnogi raziskovalci verjamejo, da je bila pipa izumljena v času prve dinastije v zgodovini Kitajske, to je vladavine dinastije Qin v letih 206-220 pred našim štetjem. Največje povpraševanje in priljubljenost pa je ta instrument dobil šele v času dinastij Sui in Tang v letih 581–907. Večina glasbenih del tega obdobja je bila izvedena predvsem na pipi.
Skladbe, ki jih glasbeniki izvajajo na pipi, so precej lirične in izvirne. Vendar na tem instrumentu niso izvedena samo lirična dela v slogu Wenqiu, ampak tudi vojaška, ki so podobna slogu Wuqiu. Za prvi slog je značilna čustvena, meditativna in tudi žalostna barva, drugega pa odlikujeta drama in moč. Dandanes se njen zvok najpogosteje sliši v orkestru in tradicionalnih kitajskih zasedbah, na pipi pa se izvajajo tudi solistični deli.
Yu Yuanchun, ki bo pri nas zaigrala na pipo, je bila v zadnjih letih bila povabljena kot solo izvajalka v več kot 30 držav in je nastopila na številnih najboljših svetovnih odrih. Pred prihodom v Ljubljano nam je zaupala svoje stališče: “Verjamem, da lahko glasbeni jezik pipe premosti preteklost in sedanjost kot tudi različne kulture. Zame je nastopanje in širjenje kulture pipe moje poslanstvo.”